Warsztat czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00

Skrót AW oznacza Aisin Warner (producentem tej skrzyni jest japoński koncern Aisin – podobnie jak opisywana wcześniej automatyczna skrzynia TF80SC AISIN). Jest to jednocześnie jeden z najszerzej wykorzystywanych 5-biegowych automatów dla osobówek.

Skrzynię Aisin AW 55-50 można spotkać m.in.

  • Volvo – modele XC90 (2003-2005), S60 (2001-05), S80 (2004), C30 (2006-On), S40 (2006), V50 (2006), V70 (2000)
  • Opel – modele Vectra C oraz Signum (2002-08)
  • Renault – Laguna V6 (2001-07)
  • Nissan – modele Maxima, Quest i Altima
  • Saab – 9-3

Pomimo szerokiego zastosowania w autach wielu producentów, to w praktyce niemożliwe jest zastosowanie skrzyni z innej marki lub modelu samochodu. Dodatkowo występują różnice dla skrzyń przeznaczonych dla samochodów z napędem przednim (AW55-50SN) oraz samochodów z napędem na obie osie (AW55-51SN).

Dane techniczne skrzyni AW55-50

Skrzynia została zaprojektowana do przenoszenia obciążeń nieprzekraczających 329 Nm. Ilość oleju na wymianę wynosi około 5 l.

Przełożenia w skrzyni wyglądają następująco:

  • bieg 1 – przełożenie 4.69
  • bieg 2 – przełożenie 2.94
  • bieg 3 – przełożenie 1.92
  • bieg 4 – przełożenie 1.30
  • bieg 5 – przełożenie 1.00
  • R – przełożenie 3.18

Usterki skrzyni AW55-50

Wspólnym problemem dla wszystkich samochodów wyposażonych w tą skrzynię jest szarpanie przy przełączaniu np. Z N na D. Szarpanie często objawia się przy ruszaniu z miejsca oraz w trakcie jazdy przy gwałtownym przyspieszaniu. Wspólnym mianownikiem tych usterek jest najczęściej uszkodzenie jednego z elektrozaworów znajdujących się w sterowniku. Najczęściej wymieniany jest wówczas cały sterownik skrzyni. Konieczna jest także ponowna adaptacja ASB. Samochody marki Saab oraz Opel miały dodatkowe problemy z wyciekami oleju z chłodnic. Co bardziej zapobiegliwi użytkownicy montowali więc dodatkowe chłodnice na wypadek nagłej utraty ciśnienia oleju w skrzyni.

Rady dla użytkowników

Z skrzynią AW55-50 należy obchodzić się delikatnie, tj. nie gazować samochodu na zimno, do momentu gdy olej w układzie osiągnie optymalną temperaturę pracy. Poza tym dbanie o jakość oleju poprzez jego wymianę. Najlepsze efekty uzyskamy poprzez dynamiczną wymianę oleju w skrzyni biegów.