W jednym z poprzednich wpisów pisaliśmy już o automatycznej skrzyni biegów AXOD-E / AX4S stosowanej w samochodach amerykańskich. Dziś pora na kolejny model skrzyni stosowanej w samochodach z za “wielkiej wody” – mowa o automatycznej skrzyni biegów o oznaczeniu 5R55
Automatyczna skrzynia biegów 5R55 – producent i zastosowanie
Producentem tej skrzyni jest firma Ford. Stosuje je w takich modelach samochodów jak:
Ford Explorer / Explorer Sport / Explorer Sport Trac
Ford Ranger
Ford Thunderbird
Ford Aerostar
Ford Falcon
Skrzynia ta ma 5 przełożeń i stosowana jest od roku 1999. W praktyce skrzynia występowała pod różnymi oznaczeniami (w zależności od modelu samochodu i okresu produkcji). Przykładowo model W (5R55W) stosowany był w samochodach Ford Explorer oraz Ranger w latach 2002 – 2010. 5R55N spotykana była w samochodach Ford Thunderbird, Jaguar S oraz Lincoln LS. Skrzynia 5R55S to już samochody Ford Mustang, Ford Thunderbird oraz Lincoln.
Skrzynie te były zestawiane z silnikami o dużej pojemności (nierzadko sięgającymi 5000 cm pojemności) gdzie moc i moment obrotowy są odpowiednio duże. Przykładowo automatyczna skrzynia biegów 5R55S z modelu Mustang GT przenosiła moc silnika sięgającą 650 KM.
Automatyczna skrzynia biegów 5R55 – problemy zgłaszane przez użytkowników
Solidna budowa skrzyni (stosowano m.in. specjalne stopy aluminium) zwiastuje podwyższoną żywotność skrzyni. Niemniej użytkownicy w trakcie eksploatacji zgłaszają problemy, które najczęściej związane są z elektrozaworami. Objawy jakie towarzyszą takiej usterce to szarpanie oraz dodatkowa zwłoka przy zmianie przełożeń. Warto naturalnie pamiętać o regularnej dynamicznej wymianie oleju w skrzyni!