Automatyczna skrzynia biegów TF80SC AISIN, znana także pod oznaczeniem AF40, została zaprojektowana przez japoński koncern Aisin AW. W handlu występuje także pod nazwą Geartronic. Wg. założeń producenta, AF40 może być stosowana do przenoszenia napędu o maksymalnym momencie obrotowym do 440 NM.
Automatyczna skrzynia biegów AF40 spotykana jest w samochodach wielu marek:
- Opel – modele Astra, Vectra, Zafira, Signum oraz Insignia – w zależności od modelu były montowane od końca roku 2004 (np. Astra H)
- Volvo – modele serii V: 40,50,60,70, XC: 60, 70, 90 oraz S: 40 i 60
- Fiat – model Croma
- Citroen – modele C4, C5 i C6
- Alfa Romeo, m.in. 159
Dane techniczne skrzyni AF40
Masa skrzyni AF40 – około 97 kg
Objętość oleju – 7 litrów
Rodzaj oleju przekładniowego: Dexron VI
Typowe problemy użytkowników automatycznej skrzyni biegów AISIN TF80SC to szarpanie oraz brak napędu. Przyczyny niejednokrotnie posiadają wspólny mianownik w postaci wadliwego kosza C1 (nadmierne wycieranie trybów powoduje przedostawanie się zanieczyszczeń do oleju przekładniowego). W ten sposób często ulegają uszkodzeniu elektrozawory sterownika. Sam sterownik także nie grzeszy nadmierną żywotnością i z czasem ulega mechanicznemu zużyciu.
W tej sytuacji zalecane jest sprawdzanie poziomu oleju oraz jego systematyczną wymianę, co 50 – 60 tys.km. My naturalnie polecamy wymianę oleju w sposób dynamiczny. Jak już wystąpią pierwsze objawy szarpania, nie warto czekać aż auto po prostu stanie na drodze, bo to z reguły oznacza już poważne koszty naprawy, zwłaszcza gdy konieczna jest wymiana całego sterownika z elektrozaworami.
Na koniec podajemy jeszcze inne oznaczenia skrzyni AF40, z jakimi możecie się spotkać w zależności od producenta Waszego pojazdu:
- TF-81SC (Ford)
- AWF21
- AF40-6
- AM6
- AW6A-EL
- 6F21WA