Wpis ten dedykujemy miłośnikom samochodów ze stajni General Motors, z racji iż skrzynia GM 6T40 jest jednoznacznie z nimi kojarzona. Nazwa handlowa to skrzyni to Hydra-Matic.
Debiut automatycznej skrzyni biegów GM 6T40 przypadł na rok 2008. Jako pierwsze miała ona zastosowanie w modelu Chevrolet Malibu napędzanym silnikiem 2400 cm3. W Polsce najczęściej można ją spotkać w parze z silnikiem o pojemności 1800 cm3, stosowanym m.in. w popularnym modelu Cruse, Aveo, Epica (Chevrolet). Od roku 2012 występuje również samochodach marki Opel, m.in. Astra oraz Meriva w silnikach benzynowych 1400cm3 / 1600 / 1800. Warto wspomnieć, że dla silników wysokoprężnych skonstruowano skrzynię o symbolu 6T45.
Dane techniczne automatycznej skrzyni biegów GM 6T40
Jest to skrzynia 6-biegowa o szerokim zakresie przełożeń wynoszącym 6,14:1. Skrzynia ma kompaktowe wymiary (porównywalne z skrzyniami 4-biegowymi). Optymalizację wielkości skrzyni uzyskano na drodze udanego połączenia typu sprzęgło – sprzęgło (ang. clutch to clutch). Skrzynia wykorzystuje trzy przekładnie planetarne, trzy sprzęgła stałe oraz dwa obrotowe.
Usterki skrzyni GM 6T40
Skrzynia ta, jest najczęściej trapiona przez pękający pierścień sprężyny zespołu sprzęgieł, który ma falisty kształt. Opiłki dostają się wraz z olejem do wnętrza skrzyni i powodują stopniową degradację poszczególnych podzespołów. Wówczas można już mówić o kompleksowym remoncie skrzyni, którego koszt jest znaczny. Polecamy dynamiczną wymianę oleju, co około 60 tys. Km.