Skrzynia JF506 Jatco – skrzynia montowana w samochodach z silnikiem umieszczonym poprzecznie. JF506 Jatco możemy spotkać w samochodach następujących marek:
- Ford – modele Mondeo oraz Galaxy
- Land Rover – Freelander
- Volkswagen – Bora, Sharan oraz Golf
- Seat – bliźniak Forda Galaxy, model Alhambra
- Mazda – modele 6 oraz MPV
- Audi – popularne Audi A3
Skrzynia składa się m.in. z
4 koszy sprzęgłowych (K1 – K4)
2 hamulców wielotarczowych
1 hamulca taśmowego
Sterownika
Elektrozaworów – łącznie jest ich 9
Masa własna skrzyni to około 90 kg. Ilość oleju niezbędna do wymiany na sucho to około 9 litrów. Rekomendowany olej to ATF JF506E od firmy Ravenol.
Typowe usterki skrzyni
- Szarpanie podczas zmiany biegów – przyczyną może być awaria któregoś z elektrozaworów, ubytek oleju. Kluczem do zlokalizowania przyczyny jest odpowiednia diagnostyka.
- Wadliwy aluminiowy tłok w koszu sprzęgłowym – wada fabryczna, w efekcie skrzynia potrafi zgubić przełożenia 3,4,5 oraz R
- Zanik biegu wstecznego – w wyniku uszkodzenia mechanicznego taśmy hamulcowej lub jej zaczepu. Drugi, także często spotykany powód to nieumiejętna próba wymiany oleju – pomylenie śruby trzymającej taśmę hamulcową z korkiem wlewu oleju.
- Awaria elektrozaworów – winne są najczęściej zanieczyszczenia, brud itp. Elektrozawory są umieszczone w sterowniku, występują również usterki elektroniki samego sterownika.