Warsztat czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00

W jednym z poprzednich wpisów (automatyczna skrzynia biegów Multitronic) poruszyliśmy tematykę skrzyń bezstopniowych. Ten wpis dedykujemy kolejnemu przedstawicielowi rodziny skrzyń CVT a mianowicie skrzyni Multidrive-S.

Skrzynia Multidrive-S jest stosowana od 2009 roku w samochodach koncernu Toyota. Można ją spotkać w modelach: Yaris, Corolla, Auris, Avensis czy Verso.  

Najważniejsze zalety skrzyni bezstopniowej Multidrive-S to

  • Niski ciężar własny, kompaktowa budowa i niewielkie rozmiary

  • Duża liczba przełożeń, co istotnie przekłada się na komfort jazdy oraz zużycie paliwa

  • Szerokie spektrum zastosowania, od silników o niskich pojemnościach (samochody miejskie) po rozwiązania o pojemności 2000 cm3

Zgłaszane przez użytkowników wrażenia z jazdy bezstopniowym automatem są bardzo różne. Wspólnym mianownikiem tych opinii jest zadowolenie kierowców w przypadku jazdy miejskiej oraz spokojnej jazdy na trasie. Wówczas skrzynia odwdzięczy się niskim zużyciem paliwa oraz bezproblemową eksploatacją. Warto podkreślić że skrzynia ta wyjątkowo sprawnie wykorzystuje moc i moment obrotowy silnika. Problem pojawia się przy rozpędzaniu pojazdu. Wówczas to  silnik wchodzi w wysoki zakres obrotów, gdzie generowany jest maksymalny moment obrotowy. Obroty utrzymują się  do osiągnięcia zadanej przez kierowcę prędkości, a w trakcie całego procesu przyspieszania słychać wycie silnika. Reakcja na naciśnięcie pedału również nie jest natychmiastowa. 

Budowa skrzyni bezstopniowej Multidrive-S

W klasycznym automacie za dobieranie przełożeń odpowiada konwerter. W bezstopniowej skrzyni biegów Multidrive-S w miejscu konwertera znajdują się dwa stożki połączone stalowym pasem. W czasie swojej pracy stożki zbliżają się do sobie lub oddalają, co gwarantuje niezachwianą płynność działania w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. 

Multidrive-S – niezawodność i występujące problemy zgłaszane przez użytkowników

Podstawowe problemy dotyczą sterownika oraz pękających lub rozciągających się pasów. Objawami są rosnące bez powodu obroty silnika oraz występujące notorycznie szarpanie. Nie warto również odkładać w czasie wymiany oleju w skrzyni. Naturalnie jedyną pewną metodą na niemal całościową wymianę oleju jest dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów. Nierzadko problemy stwarza również mechatronika.