Warsztat czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00

Odpowiedź na tak postawione pytanie wcale nie jest tak oczywista jakby się mogło wydawać, ponieważ mnogość współczesnych rozwiązań technicznych bardzo komplikuje to zagadnienie. By to nieco uprościć musimy dokonać swoistego podziału automatycznych skrzyń biegów na:

  • klasyczne skrzynie automatyczne, z konwerterem momentu obrotowego
  • skrzynie dwusprzęgłowe (DSG)
  • Przekładnie bezstopniowe (pisaliśmy o nich wcześniej)

Od razu dodajmy czego nie wolno robić w trakcie jazdy, niezależnie od rodzaju automatycznej skrzyni biegów.

  1. Wrzucanie na luz (Neutrum) w trakcie jazdy / postoju – właściwie obie te sytuacje nie mają ekonomicznego uzasadnienia. Wrzucenie N w trakcie jazdy właściwie tylko zwiększa zużycie paliwa w stosunku do jazdy w pozycji D(rive) bez wciśniętego pedału gazu. Ponadto może być niebezpieczne gdyż pozbawiamy się możliwości szybkiego przyspieszenia w awaryjnej sytuacji na drodze. Ponadto częste wykorzystywanie opcji N ma negatywny wpływ na kondycję układu przeniesienia napędu gdyż znacznie obniża ciśnienie oleju w automatycznej skrzyni biegów. Zmniejszone ciśnienie oleju to gorsze smarowanie oraz chłodzenie automatycznej skrzyni biegów.
  2. Wrzucanie opcji P(arking) w momencie gdy auto jeszcze się toczy, gdyż ryzykujemy poważną awarię skrzyni. Opcja P(arking) powoduje zablokowanie kół pojazdu
  3. Wykorzystanie opcji R(everse) – identyczna zasada jak w pkt. 2, ogólnie jest to uniwersalna zasada dla skrzyń automatycznych i manualnych

Czas na omówienie różnic w typowych sytuacjach na drodze

Utrzymywanie samochodu na wzniesieniu – w przypadku klasycznego automatu, możemy posiłkować się pedałem gazu. Natomiast w przypadku skrzyń DSG / CVT dużo bezpieczniejsze jest korzystanie z hamulca. W ten sposób nie obciążamy nadmiernie układu przeniesienia napędu.

Ręczna zmiana biegów, w trybie sekwencyjnym – ta oczywiście nie jest zabroniona a nad bezpieczeństwem tej operacji czuwa komputer, który nie dopuści do przełączenia na zbyt niski bieg przy wysokiej prędkości pojazdu. Warto jednak nadmienić o różnicach w przebiegu tej operacji w zależności od rodzaju skrzyni. W klasycznej skrzyni biegów z sprzęgłem hydrokinetycznym ręczna zmiana biegu przebiega raczej powoli. Inaczej jest w przypadku skrzyni dwusprzęgłowych, gdzie komputer niejako przewidując nasz kolejny ruch załącza bieg i w odpowiednim momencie włącza bieżące sprzęgło a wyłącza to drugie. W ten sposób zmiana przełożenia jest naprawdę szybka. Jednak jeśli będziemy chcieli niejako zanegować przewidywania komputera wówczas cały proces będzie trwał znacznie dłużej. Podobnie jak w sytuacji gdy będziemy potrzebowali dużego przyspieszenia – wówczas warto zawczasu zredukować bieg o kilka pozycji. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą regeneracji konwerterów Warszawa!