Warsztat czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00

Automatyczne skrzynia biegów to obecnie rozwiązanie powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej. Na samochody w nią wyposażone, tzw. automaty, decyduje się coraz więcej kierowców. Za atrakcyjnością pojazdów z automatyczną skrzynią biegów przemawiają przede wszystkim niezastąpiona wygoda, prostota użytkowania i gwarancja płynności w trakcie jazdy. Jak działa automatyczna skrzynia biegów? Jakie oznaczenia wykorzystywane są przez różnych producentów samochodów? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w artykule.

Działanie automatycznej skrzyni biegów

Kwestie dotyczące mechanizmu działania automatycznej skrzyni biegów, warto rozpocząć od omówienia jej budowy. Inna jest bowiem tu nie tylko sama konstrukcja, jak i również sposób przeniesienia napędu. To, co szczególnie ważne w przypadku automatów, to brak klasycznego, manualnego sprzęgła, służącego do łączenia i rozłączania wałów w celu przekazania momentu obrotowego. Zamiast niego zainstalowane jest tutaj sprzęgło hydrokinetyczne, które działa za pośrednictwem cieczy, bez konieczności ingerencji kierowcy. Samochód z automatyczną skrzynią biegów posiada więc dwa pedały – prawy gazu i lewy hamulca.

Taka budowa powoduje, że mechanizm działania automatycznej skrzyni biegów samoczynnie zmienia przełożenia podczas jazdy. Biegi dostosowywane są tu do aktualnych obrotów osiąganych przez silnik. System sprawia, że zmiana przełożeń jest niemal niezauważalna, a sama jazda bardzo płynna i niezwykle komfortowa. Co więcej, dzięki automatycznej skrzyni biegów silnik jest znacznie mniej obciążony, a pojazd potrafi osiągnąć większy przebieg.

Oznaczenia automatycznej skrzyni biegów

Sama jazda automatem nie jest skomplikowana, ale trzeba się jej nauczyć. Typowa automatyczna skrzynia biegów wyposażona jest w dostępną dla kierowcy dźwignię, przy wykorzystaniu której ustawia się odpowiedni tryb pracy pojazdu. Są one oznaczone kolejno następującymi po sobie literami:

  • P – to tryb parkingowy, którego używa się podczas dłuższego pojazdu postoju, po zatrzymaniu się na parkingu; zapobiega on stoczeniu się auta,
  • R – podobnie jak w przypadku samochodów z manualną skrzynią biegów oznacza tryb wsteczny; uruchamia się go wówczas, gdy chce się poruszać do tyłu,
  • N – tryb neutralny, czyli tak zwany luz, bieg jałowy; powinien być stosowany tylko w sytuacjach awaryjnych, np. podczas holowania,
  • D – to tryb jazdy; by móc poruszać się samochodem do przodu, kierowca musi ustawić dźwignię lub przycisk w tej pozycji, jednocześnie puszczając przy tym hamulec i dodając gazu.