Automatyczne skrzynie biegów to rozwiązania, które od lat powszechnie stosowane są w branży motoryzacyjnej. Wciąż wielu kierowców decydujących się na zakup samochodu w tzw. automacie przyzwyczajonych jest jednak do manualnych skrzyni. Często nie zdają sobie sprawy z tego, że w automatycznej przekładni znajduje się olej, który trzeba wymieniać. Jak to zrobić? Odpowiadamy.
Ważna rola oleju przekładniowego w skrzyni automatycznej
Podobnie jak w silniku, tak również w automatycznej skrzyni biegów, olej pełni funkcję smarowania podzespołów urządzenia, w celu zapewnienia im odpowiednich warunków do trwałej pracy w wysokiej temperaturze i długiej żywotności. Nie jest to jednak jego jedyne zadanie.
Olej przekładniowy odpowiada także za odprowadzanie ciepła z automatu, dzięki czemu znacząco go ochładza i zapobiega przegrzaniu. Pracuje tu w bardzo trudnych warunkach, przez co traci swoje właściwości, takie jak gęstość, lepkość czy własności smarne. Dlatego należy nie tylko kontrolować poziom oleju, ale też regularnie go wymieniać.
Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?
O ile w przypadku manualnej skrzyni biegów wymiana oleju nie jest czynnością trudną, tak w przypadku automatu sprawa bardziej się komplikuje. Wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów przeprowadzić można w dwojaki sposób.
1. Metoda statyczna
To dosyć prosty proces, który polega na odkręceniu korka spustowego, spuszczeniu ze zbiornika zużytego oleju i uzupełnieniu go nowym. Posiada on jednak swoje wady. Rzadko zdarza się bowiem, że po odkręceniu korka ze skrzyni wyciekł cały olej. Spora jego część, nawet do 60%, pozostaje w podzespołach – hamulcach, pompie czy chłodnicy. W rzeczywistości metoda ta nie jest więc wymianą, lecz jedynie dolewką.
2. Metoda dynamiczna
Przeprowadzana jest najczęściej przez wykwalifikowanych fachowców, bowiem wymaga dużej wprawy, odpowiedniej wiedzy i specjalistycznych narzędzi. Nowoczesne urządzenia podpinane są tu do układu automatycznej skrzyni, gdzie odseparowują stary olej, podając dokładnie taką ilość nowego płynu, jaka została spuszczona. Całemu procesowi często towarzyszy także płukanie skrzyni. Dynamiczna wymiana oleju jest rozwiązaniem znacznie lepszym. Dynamiczną wymianę oleju szczególnie poleca się gdy:
- olej nie był wymieniany z częstotliwością zalecaną przez producenta,
- samochód jest wysoko eksploatowany lub pracuje w trudnych warunkach,
- olej w skrzyni jest czarny i posiada oznaki oraz woń przypalenia.
Co ile należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?
Częstotliwość wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów zależna jest od producenta. Większość z nich zaleca dokonanie pierwszej wymiany fabrycznego oleju po przejechaniu 60-100 tys. km. Kolejne wymiany powinny być przeprowadzane częściej, najlepiej w odstępach co 80 tys. km.