Warsztat czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00

Pisaliśmy już o automatycznej skrzyni DSG. W skrócie omówiliśmy podstawowe różnice w budowie, zakres przenoszonego momentu obrotowego. Samochody z skrzyniami DSG są dostępne na rynku od roku 2002. Są montowane w samochodach Grupy VAG, które cieszą się bardzo dużą popularnością. Daje to doskonałą okazję do wyciągnięcia wniosków na temat niezawodności oraz problemów z jakimi muszą się zmierzyć ich użytkownicy. 

Chociaż sprzedaż nowych samochodów w naszym kraju bije ostatnio rekordy (w 2016 roku niemal 476 tys. egzemplarzy) to większość krajowego popytu zaspokajają auta używane. Najczęściej są to samochody pochodzące z importu z krajów Europy Zachodniej, wyposażone w wysokoprężne jednostki napędowe. Taki “tandem” oznacza auta z dużym przebiegiem, gdyż statystyczny niemiec, francuz lub szwajcar kupuje diesla wtedy gdy wie, że będzie wykonywał duże przebiegi.

Automatyczna skrzynia biegów DSG a przebieg

Problemy najszybciej występują w skrzyniach wyposażonych w sprzęgła suche (skrzynia DSG DQ 200), nierzadko już po przekroczeniu 100 – 150 tys. Km. Jako pierwsza daje o sobie znać mechatronika skrzyni, gdzie tzw. zimne luty powodują brak kontaktu elektrycznego. Występują również problemy z elektrozaworami powodującymi szarpnięcia i wibracje. Wyraźnie trwalsze są sprzęgła mokre (lepsze chłodzenie) – wytrzymują po 250 tys. Km przebiegu i więcej.  Dodatkową bolączką trapiącą użytkownika może okazać się dwumasowe koło zamachowe. Jak wiadomo z czasem ulega ono naturalnemu zużyciu. Jego żywotność w dużej mierze zależy od stylu jazdy użytkownika, w praktyce wytrzymuje do 200 tys. Km.

Na tle wyżej przedstawionych informacji widać wyraźnie że większość sprzedawanych (używanych) samochodów, wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów DSG w krótkim czasie od zakupu może wymagać doinwestowania przez nowego nabywcę. W takim wypadku nie ma co liczyć na ASO, gdyż te najczęściej proponują wymianę skrzyni – koszty nierzadko przekraczają cenę zakupu używanego samochodu.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem auta ze skrzynią DSG ?

Silnik należy dobrze rozgrzać i tylko wtedy sprawdzać płynność zmiany przełożeń. Na zimnej skrzyni wibracje, stuki lub szarpnięcia mogą się nie ujawnić. Dodatkowo należy sprawdzić szybkość zmiany przełożeń wciskając pedał przyspieszania “do dechy” w czasie jazdy. Warto też zwrócić uwagę czy jest jakakolwiek dokumentacja z wykonywanych czynności serwisowych, gdyż kluczem do bezproblemowej eksploatacji jest regularna wymiana oleju (dla skrzyń z sprzęgłem suchym dodatkowo wymieniamy płyn mechatroniki) co około 60 tys. Km. My naturalnie rekomendujemy wymianę oleju w sposób dynamiczny.