Po serii artykułów dot. mocnych i słabych stron wybranych automatycznych skrzyń biegów pora na artykuł który niejako wskażę zalety i wady stosowania automatycznej skrzyni biegów w stosunku do skrzyni ręcznej.
Automatyczne skrzynie biegów – komentarze z sieci
Nie da się ukryć że automat staje się coraz popularniejszy także w samochodach klasy średniej. Czasy kiedy wiódł prym wyłącznie w samochodach luksusowych mamy już za sobą. Niemniej w internecie nadal możemy spotkać się z opiniami typu: “automat zabiera radość z jazdy, tylko manual”, lub “automat jest dobry, ale dla starych ludzi”. Pora więc rozprawić się z kilkoma mitami i odpowiedzieć na pytanie – czy warto kupić samochód z automatyczną skrzynią biegów ?
By wskazać zalety, które decydują o wyższości automatycznej skrzyni nad manualną trzeba mieć spore doświadczenie w tym zakresie. Jeździliśmy już wieloma samochodami, wyposażonymi w automat. Były to konstrukcje europejskie, amerykańskie i azjatyckie. Na tej podstawie wyodrębniliśmy cechy automatów, które pozwalają zdobyć przewagę nad skrzyniami manualnymi.
Szybkość działania
Najszybsze automaty z jakimi mieliśmy do czynienia to te montowane w samochodach marki BMW. Fakt że inne skrzynie automatyczne nie mogą nawet pomarzyć by zbliżyć się do osiągów “bawarczyków”, ale i tak skrzynie manualne zostają daleko w tyle. Nawet najbardziej wytrawny kierowca nie jest w stanie zmieniać przełożeń z taką szybkością jak robi to współczesny automat. Czas gdy automat niejako przymulał samochód dawno już minął, choć mogą zdarzyć się jeszcze jednostkowe przypadki gdy szybkość działania automatu pozostawia jeszcze co nieco do życzenia.
Płynność zmiany przełożeń
Tutaj nie ma żadnych wątpliwości. Pod względem płynności zmiany przełożeń, automat bije na głowę manualną skrzynię biegów. Jeśli nie deptamy auta po czerwone pole obrotomierza to zmiana biegów zachodzi praktycznie niezauważalnie. Szarpnięcia mogą się zdarzyć przy dosłownym katowaniu samochodu.
Wygoda obsługi automatycznej skrzyni biegów
Wielu kierowców twierdzi że automat rozleniwia. Ale co z tego ? Włączamy opcję D i skupiamy się wyłącznie na jeździe, nie odrywając przy tym rąk od kierownicy. Na autostradzie użytkownik manuala nie odczuje tak bardzo różnicy – zmiana biegów zachodzi stosunkowo rzadko. Automat prawdziwą siłę pokazuje w trakcie jazdy w korku. Wystarczy lekko odpuścić hamulec a samochód zaczyna się toczyć. Później wciskamy hamulec a samochód staje. A jeśli samochód wyposażony jest dodatkowo w aktywny tempomat, to w ogóle można się rozluźnić, bo auto samo nam hamuje i samo przyspieszy. Dla użytkowników manuala obsługa sprzęgła na zasadzie “sprzęgło, jedynka, 3 metry do przodu, sprzęgło, wrzucenie na luz” ( i tak przez np. 1 godzinę) może być męcząca. W automacie natomiast nic nas boli ani irytuje.
Inteligencja zmiany przełożeń
Jazda automatem nie oznacza utraty kontroli nad autem. W współczesnych samochodach często można już wybrać charakterystykę skrzyni biegów dostosowaną do naszych potrzeb. Jeśli chcemy nieco poszaleć, to wybieramy tryb „Sport” i skrzynia ochoczo kręci silnik do odcinki. Jeśli jedziemy normalnie i pragniemy ekonomizować naszą podróż, to tryb „Normal” albo „Eco” zapewnii szybkie zrzucanie biegów i oszczędność paliwa. Tryb zimowy umożliwi ostrożne ruszanie i hamowanie w trakcie jazdy po śliskiej nawierzchni.
Moglibyśmy mnożyć jeszcze zalety, ale skupiliśmy się tylko na tych najbardziej zauważalnych w trakcie użytkowania. A teraz coś co niektórzy mogą rozpatrywać w kategorii wada. Automat do sprawnego działania potrzebuje profesjonalnego serwisu. Dopóki automat się nie zepsuje jest po prostu świetny. Warto więc dbać o regularną dynamiczną wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów. W ten sposób zdecydowanie zwiększymy szansę na bezproblemową eksploatację oddalając ryzyko zapłaty słonego rachunku za ewentualną naprawę skrzyni automatycznej.
Podsumowanie
Sprawny automat niemal pod każdym względem przewyższa manualną skrzynię. Może natomiast nie spodobać się specyficznym grupom odbiorców, np. drifterom, bo automatyczna skrzynia nie pozwoli trzymać silnika na bardzo wysokich obrotach przez bardzo długi czas. Ale dla typowego użytkownika, korzystającego z samochodu w sposób tradycyjny potrafi dać wiele korzyści.