W naszym serwisie automatycznych skrzyń biegów dość regularnie widujemy auta zza “wielkiej wody”. Pora więc i im poświęcić nieco uwagi a dokładniej automatycznej skrzyni biegów występującej pod oznaczeniem handlowym AXOD-E lub AX4S. Jest to konstrukcja dość wiekowa jak na obecne standardy, wprowadzona na rynek w 1991 roku. Występowała m.in. w Ford Taurus, Ford Windstar oraz w Mercury Sable. W niektórych spośród modeli była montowana aż do roku 2003.
Skrzynia posiada jedynie 4 przełożenia, z czasem była poddawana drobnym modernizacjom, np. poprzez zwiększenie trwałości sprzęgła – zastosowano lepsze materiały cierne lub wymianę niektórych elementów aluminiowych na stalowe. Niemniej skrzynie te cechują się sporą awaryjnością, nie licującą z dobrą opinią n.t. klasycznych automatów
Najczęściej występujące problemy w skrzyni biegów AXODE (AX4S)
- skrzynia nie działa prawidłowo w trybach R i D, dodatkowo ślizga na 3 biegu – remedium na te uciążliwości jest wymiana oleju oraz tarczek
- gwałtowne hamowanie w trybie D po odjęciu gazu, podczas gdy prawidłowy symptom to powolne wytracanie prędkości, problem ten jest zdiagnozowany jako nie podłączona wtyczka na lince prędkościomierza
- szarpanie lub zamulanie skrzyni podczas zmiany przełożenia, występuje głównie z 1 na 2 – przez to załączanie biegów się wydłuża. Prawdopodobną przyczyną jest uszkodzenie przekładni planetarnej lub zaworów regulujących ciśnienie oleju w trakcie zmian przełożeń. Równie dobrze może to być oznaką problemów z sterownikiem.
- problemy z załączeniem biegu wstecznego (R), lub jego załączanie z wyraźnym opóźnieniem – co przy nieszczęśliwym splocie zdarzeń może doprowadzić do poważnej awarii.
- przeciekający uszczelniacz konwertera
- problem z piszczeniem objawiającym się na D, R, 2, 1 – prawdopodobnym winowajcą jest pasek wielorowkowy
Jak widać, problemy jakie mogą spotkać użytkownika tej skrzyni mają zarówno błachą jak i całkiem poważną naturę. Poza tym jest ich całkiem sporo jak na standardy tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów. Jak zawsze polecamy nasz serwis, gdzie dokładnie zdiagnozujemy problem jak i w odpowiednim interwale wymienimy olej w sposób dynamiczny.