W przypadku samochodów osobowych wyboru możemy dokonać w oparciu o kryterium komfortu podróży i niższego spalania. Dla samochodów terenowych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Na początek zdefiniujmy nasze wymagania w stosunku do auta terenowego. Ma ono zapewnić nam możliwość pokonywania wzniesień w terenie a także w grząskim gruncie. Duży prześwit oraz napęd 4×4 to tzw. “must have” tradycyjnej terenówki. Wymagań tych najczęściej nie spełnią współczesne SUV’y, które zostały zaprojektowane do jazdy po asfalcie. Nadają się one co najwyżej do pokonywania leśnych duktów, niezbyt oddalonych od dróg utwardzonych.
Auto terenowe – skrzynia manualna czy automatyczna ?
W przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej, mamy do dyspozycji wręcz aptekarską dokładność w regulowaniu prędkości podczas pokonywania wzniesień, wdrapywania się pod górę itp. Co więcej, taki sposób regulacji prędkości w ogóle nie obciąża sprzęgła, jak ma to miejsce w przypadku skrzyń manualnych. Więc plus dla skrzyń automatycznych.
W manualnej skrzyni biegów, poza koniecznością ręcznej zmiany przełożeń (co może negatywnie wpływać na koncentrację kierującego) w momencie zmiany przełożenia następuje krótki moment odłączenia napędu. To często może oznaczać zakopanie w grząskim gruncie, typu błoto, piasek czy większa kałuża. Dodatkowo w automacie mamy opcję w stylu 1,2,3 odpowiedzialną za blokowanie wyższych przełożeń. Idealnie nadają się one do stromych podjazdów czy wydobywania się z grząskiego terenu. Zatem kolejny plus dla automatu.
Pokonywanie przeszkód wodnych
Tutaj sprawa się komplikuje. Musimy pamiętać że olej w automatycznej skrzyni biegów pełni nie tylko rolę środka smarnego, lecz także bierze aktywny udział w zmianie przełożeń. Jeśli zostanie zmieszany z wodą – najczęściej dochodzi do unieruchomienia samochodu. Manualne skrzynie są bardziej odporne na zalanie, choć oczywiście nie służy ono kondycji przekładni. W trosce o swoją skrzynię automatyczną należałoby uszczelnić bagnet oraz wyprowadzić odpowietrzenie skrzyni do góry. Plus dla manuala.
Zużycie paliwa
We współczesnych samochodach osobowych, stosowanie skrzyń automatycznych odpowiada za kilku – kilkunastoprocentowe zmniejszenie zużycia paliwa. Wszystko dzięki zaawansowanym programom sterującym, które dobierają najbardziej optymalne przełożenie do potrzeb. W przypadku poruszania się w terenie sytuacja jest odwrotna. Stałe, mozolne przekazywanie momentu obrotowego oznacza zwiększenie zużycia paliwa, nierzadko o kilka – kilkanaście procent. Dlatego plus dla manuala.
Choć wynik wydaje się remisowy, my polecamy jazdę terenówką z tradycyjną skrzynią automatyczną. Można skupić się na tym co przed maską i na przeszkodach terenowych. Automat jest wygodniejszy i bezpieczniejszy. Odchodzi nam konieczność machania drążkiem jak ma to miejsce w manualu.Nie zgaśnie nam nagle silnik, nie spalimy sprzęgła, a przy jeździe np. po piachu nie stracimy prędkości. Na koniec należy pamiętać, że automat z klasycznym konwerterem momentu obrotowego będzie niezawodny i bezproblemowy, przy zachowaniu należytego serwisu, który polecamy.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego w Warszawie!